آموزش هاي اوليه روبان دوزي

وب تخصصي آموزش روبان دوزي،روبان دوزي،دانلود آموزش روبان دوزي،فيلم آموزش روبان دوزي

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

آموزش هاي اوليه روبان دوزي

۵,۱۸۳ بازديد

آموزش هاي اوليه روبان دوزي

 

روبان دوزي

روبان دوزي-روبان دوزي يكي از زير شاخه هاي سوزن دوزي است كه از تلفيق انواع پارچه روبان و نخ گلدوزي مي توان به خلق آثار زيبا در رشته ي هنري روبان دوزي پرداخت.

پارچه مناسب روبان دوزي پارچه اي است با بافت درشت مانند كتان پاناما ارگانزا حوله اي و مخمل.در روبان دوزي سوزن بايد راحت از پارچه عبور كند وگرنه كار تميزي نمي توانيد داشته باشيد.رنگ پارچه ي مورد استفاده در روبان دوزي نيز بايد ثابت باشد.

نخ هاي dmc گلدوزي نخ هاي مناسبي براي روبان دوزي هستند.بعلاوه مي توانيد از نخ هاي عمامه گلابتون و ديسكو نيز استفاده كنيد.رنگ نخ روبن دوزي نيز بايد ثابت باشد.

روبان ها در اندازه هاي مختلف وجود دارند شما بايد با توجه به نقشه باريك و يا پهن بودن روبان را انتخاب كنيد.روبان هاي پهن و آهار دار مناسب گل هاي درشتي هستند كه اغلب روي كار دوخته مي شوند و نبايد داخل پارچه شود.روبان هاي بدون آهار باريك با رنگ هاي تيره و روشن مناسبترين هستند.رنگ روبان نيز بايد ثابت باشد.

در اين مطلب يك نمونه روبان دوزي آموزش داده ميشود،اميدواريم مورد استفاده شما خانم هاي هنرمند قرار گيرد.

آموزش روبان دوزي

 

لوازم مورد نياز روبان دوزي:

ـ روبان ساتن 4 ميلي‌متري در رنگهاي زرد

ـ مقواي تيره روشن

ـ سوزن روبان دوزي شماره 22

ـ پارچه بافت درشت

ـ روبان ساتن نيم سانتي‌متري در رنگهاي سبز و بژ

ـ كاغذ پوستي

ـ نخ گلدوزي

ـ نخ و سوزن معمولي

ـ سوزن ته گرد و قيچي

روش كار روبان دوزي:

1ـبراي شروع كار روبان دوزي ابتدا طرح مورد نظر را روي كاغذ پوستي بكشيد و با سوزن ته گرد به پارچه سنجاق كنيد. روبان را با نخ و سوزن به پارچه كوك بزنيد تا ثابت شود. براي دوخت ابتدا ساقه‌هاي آفتابگردان را بدوزيد به اين شكل كه سوزن را از نقطه 1 بيرون آورده و از نقطه 2 به 3 يك دوخت بزنيد. براي دوخت بعدي سوزن را از ميان دوخت قبل بيرون آورده و به همين ترتيب ادامه دهيد تا كل ساقه دوخته شود.

روبان,روبان دوزي,آموزش روبان دوزي,اموزش روبان دوزي

2ـ در مرحله دوم از روبان دوزي، روباني عمودي به رنگ بژ را انتخاب كنيد. از نقطه 4 سوزن را خارج كرده و در نقطه 5 روبان را به حالت برگردان نگه داريد و به داخل نقطه 5 وارد كنيد، به طوري كه انتهاي آن مانند يك تاي كوچك باشد. پس از اتمام نرده‌هاي عمودي آن‌‌ها را گره بزنيد و با هويه انتهاي روبان را بسوزانيد. سوزاندن با هويه الزامي است. زيرا ممكن است به مرور زمان روبان شكافته شود و دوام لازم را نداشته باشد.

روبان دوزي

روبان دوزي

3ـ پس از اتمام، تمام نرده‌هاي عمودي براي دوخت نرده‌هاي افقي از فاصله نيم‌سانتي‌متري از بالاي نرده عمودي و نيم‌سانتي‌متر فاصله از كنار نرده سوزن را از نقطه 6 خارج كرده و يكي در ميان از زير و روي نرده عبور دهيد و از نقطه 7 سوزن را داخل پارچه كنيد و مجدداً همين دوخت را از پايين نرده‌هاي عمودي انجام دهيد تا درست مثل قسمت بالاي نرده‌ها باشد و دو خط موازي از روبان در بالا و پايين نرده‌ها دوخته شود.

پس از گره زدن، مجدداً روبان را با هويه بسوزانيد.

روبان,روبان دوزي,آموزش روبان دوزي,اموزش روبان دوزي

روبان,روبان دوزي,آموزش روبان دوزي,اموزش روبان دوزي

4- براي دوختن ميخ‌هاي نرده از گره استفاده كنيد. آموزش ربان دوزي : سوزن را از نقطه 8 از پارچه و روبان نرده بيرون بياوريد و با يك دست روبان را نگه داريد.

روبان دوزي

5- سوزن را زير روبان ببريد و يك زاويه قائمه ايجاد كنيد.

6- روبان را به دور سوزن پيچيده و سوزن را از كنار نقطه 7 از نقطه 8 به داخل پارچه ببريد و بكشيد تا گره سفت شود و شكل گره بگيرد. به همين ترتيب تمام ميخ‌هاي نرده‌ها را بدوزيد در انتها گره بزنيد و با هويه بسوزانيد.

7- براي دوختن گل آفتابگردان گلبرگ‌ها را بدوزيد. روبان را به صورت صاف از نقطه 10 خارج كنيد.

8- براي وارد كردن سوزن به نقطه 11 روبان را به صورت صاف از نقطه 10 روي نقطه 11 قراردهيد وروبان را با دست نگه داريد و سپس به نقطه 11 وارد كنيد و روبان را بكشيد. لبه گلبرگ مانند گره كوچكي در لبه خواهد شد. همه گلها را به همين شكل كامل كنيد.

روبان دوزي

9- پس از دوخت كامل گلبرگ‌ها تخم گلهاي آفتابگردان را بدوزيد. اين دوخت هم مانند دوخت ميخ‌هاي نرده مي‌باشد. سوزن را از نقطه 12 خارج كنيد و با يك دست روبان را نگاه داريد و سوزن را زير روبان برده و به دور سوزن پيچيده و در نقطه كنار آن سوزن را داخل پارچه كنيد و بكشيد تا گره‌ها شكل بگيرد و سفت شود. در انتها گره بزنيد و با هويه بسوزانيد.

10- براي دوخت برگ مانند دوخت گلبرگ‌هاي گل سوزن را از نقطه 13 خارج كرده و روبان را روي نقطه 14 قرار دهيد سپس سوزن را از روي روبان وارد نقطه 14 كرده و روبان را بكشيد. تمام برگ‌ها را به همين شكل بدوزيد. در انتها از پشت پارچه خارج كرده گره بزنيد و با هويه بسوزانيد سپس به آهستگي كوك‌هايي كه دور تا دور طرح براي ثابت كردن الگو زده بوديد را شكافته و طرح را جدا كنيد. اين طرح براي كوسن كيسه‌هاي تزئيني و هر آنچه كه شما از ديدنش لذت ببريد، قابل اجراست.

منبع:ماهنامه بانو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.